✕ Stäng

Så kan du själv lindra din ryggvärk

Att ha ont i ryggen kan vara mycket plågsamt, men oftast är smärtan helt ofarlig. Det finns mycket du kan göra själv för att lindra det onda. I vissa fall kan du dock behöva söka läkarvård.

Linda Nestor, redaktör på Healthcare Media
Senast uppdaterad 21 september 2015

Så kan du själv lindra din ryggvärk1. Rör på dig

Rörelse är den behandling som ger mest effekt vid ryggont. Enligt SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, är rörelse i många fall bättre än smärtstillande läkemedel.

Rörelse ökar blodcirkulationen och rörligheten. Att vara stilla kan göra att du blir stel vilket kan öka smärtan.

Det brukar exempelvis kännas skönt att promenera.

2. Lyft inte

Undvik att bära tungt och att lyfta saker. Är du tvungen att lyfta något är det viktigt att du gör detta på rätt sätt och att du inte använder ryggen. Undvik speciellt att lyfta samtidigt som du vrider ryggen i sidled.

3. Undvik att sitta för mycket

Det är generellt bättre att stå eller att ligga än att sitta.

Om du sitter mycket ner på jobbet kan du använda en handduk eller liknande som stöd för svanken. Försök också att variera din arbetsställning. Stå upp så mycket som möjligt.

4. Värme

Värme kan kännas skönt. Och även kyla kan ibland ge lindring.

Värme kan komma från en värmedyna, varm dusch, varmt bad eller bastu. Kyla kan du exempelvis få från en kylklamp eller isbitar inlindande i en handduk.

5. Smärtstillande läkemedel

Smärtstillande läkemedel gör inte att din ryggvärk blir bättre. Men det kan lindra smärtan tillfälligt. Smärtstillande läkemedel kan därför få dig att röra dig mer om det är värken som hindrar dig från rörelse.

Känner du att du behöver ta smärtstillande varje dag ska du däremot prata med din läkare om detta för att se vad ni kan hitta för lösning.

 

Sök vård om:

Om din ryggvärk inte går över inom två veckor ska du kontakta din vårdcentral. Sök vård direkt om du får svårt att kissa, får domningar eller nedsatt känsel.

Linda Nestor
redaktör på Healthcare Media
Publicerad 16 januari 2015, senast uppdaterad 21 september 2015
Källor: Vårdguiden

Senaste Nytt