✕ Stäng

Därför vaknar du med ryggsmärta

Att vakna på morgonen med värk i nedre delen av ryggen kan vara en indikation på fel sovställning, dålig madrass eller kudde. Men värken kan även vara ett symtom för ett medicinsk tillstånd.

Dudi Warsito, PhD i medicinsk vetenskap
Senast uppdaterad 22 maj 2019

Har du någonsin vaknat med att det smärtar i ryggen? Inte roligt, eller hur? Ett dåligt uppvaknande är ingen bra start på dagen och kan negativt påverka resten av dagen.

Men innan du börjar leta efter en ny madrass eller kudde, bör du veta att ryggvärken kan bero något annat.

I denna artikel går vi igenom möjliga orsaker till varför du vaknar med smärta i nedre delen av ryggen, som inte beror på din säng.

Segmentell rörelsesmärta 

I takt med att vi åldras och regelbunden slitage, sker en förträngning av ryggkanalen. Nerverna som går igenom kanalen får mindre utrymme och utsätts för tryck. Som ett led av detta uppstår smärta i nedre delen av ryggen som strålar ut i benen när man står upp och går.

Smärtan kan lindras med smärtlindrande medel eller värme- eller ispåsar.

Fibromyalgi

Personer som diagnostiserats med fibromyalgi lider av konisk smärta och ömhet som påverkar flera delar av kroppen. Smärtan kan göra det svårt att hitta en bra sovställning och morgnarna kan vara extra jobbiga på grund av smärtan. 

Stiga upp ur sängen fel

Hur du kliver upp ur sängen kan spela en stor roll för huruvida du vaknar med smärta i ryggen eller inte. Är du för snabb eller böjer dig fram för mycket kan spänningar i ryggen orsaka smärta.

För att minska risken för morgonvärk bör du göra följande:

  • Rör dig långsamt till sängkanten.
  • Med armarna som stöd, sätt dig upp och låt benen hänga över sängkanten.
  • Vänta några sekunder, placera dina fötter på golvet och ställ dig upp långsamt.

För mycket träning

Regelbunden träning kan stärka ryggen och minska risken för ryggvärk. Men för mycket träning kan göra ryggen stel och orsaka morgonvärk. Därför är det viktigt att inte ta ut sig för hårt, samt värma upp ordentligt innan ett träningspass och varva ner efteråt. Se också till att du har en god hållning.

Dålig sovställning

En stor bidragande faktor till att du vaknar med värk i ryggen är sovställningen. Dock bör du inte nödvändigtvis byta ställning om den känns bekväm. Placera istället kuddar runt kroppen som stöd så att du kan fortsätta sova i den ställning du tycker är bekväm.

Tips:

  • Sover du på rygg, placera en kudde under knäna.
  • Sover du på sidan, placera en kudde mellan benen.
  • Sover du på magen, placera en kudde under nedre delen av magen.

Senaste Nytt